Média
“She’s a musical pioneer, a grande dame of her country’s music scene, the first person in the world to record the complete harpsichord music of Bach. As a teenager, she survived both Auschwitz and Bergen-Belsen, where she contracted the bubonic plague. As an adult, she lived through the height of the cold war in a communist country, under suspicion as a party nonmember and a Jew.“
Anne Midgette, Washington Post
„První dáma cembala“
„Zuzana Ruzickova, too, is timeless. She suffered few illusions about ignoring everything between her and the past. The idea that a piece should sound the way it did three hundred years ago was laughable to her—she always said, when we were studying them, ‚It took me ninety years to understand Bach’s Goldberg Variations. If only I had ninety more; I’d still not know what to do with them.'“
Mahan Esfahani
Album s fotografiemi Zuzany Růžičkové
Hudba Zuzany Růžičkové
„Zabývat se jenom Bachem je jako chodit po jedné noze. Soudobá hudba je pro mě tou druhou.” – Zuzana Růžičková
Zuzana Růžičková začala se hrou na klavír v útlém dětství, avšak její hudební cestu přerušila válka. V roce 1942 byla deportována do koncentračního tábora Terezín, následně do Osvětimi a Bergen Belsenu. Již za svého pobytu v Terezíně se seznámila se zde vězněnými hudebníky, mimo jiné též s operním pěvcem Karlem Bermanem, či Gideonem Kleinem, který ji zde vyučoval hudební harmonii. Po osvobození měla tvrdou prací v táboře zničené ruce, přesto nastoupila do hudební školy. Od roku 1947 do roku 1951 studovala klavír a posléze i cembalo na pražské AMU. V rocd 1956 zvítězila na prestižní soutěži ARD v Mnichově a poté absolvovala stáž v Paříži u Marguerite Roesgen-Championové.
Zuzaně Růžičkové se po vítězství v Mnichově otevřel celý svět, vystupovala pravidelně sólově, s renomovanými orchestry, tak i například s umělci, jako byli Josef Suk nebo János Starker. V letech 1979 až 1990 byla Zuzana Růžičková sólistkou České filharmonie. Nahrála více jak 65 alb, z nichž nejznámější je kompletní dílo Johanna Sebastiana Bacha pro klávesové nástroje, natočené pro Erato Records v letech 1965 až 1975.
Všechny nahrávky Zuzany Růžičkové najdete zde.
Publikace
Wendy Holden: Zuzana Růžičková. Sto zázraků
Životní osudy světoznámé klavíristky, cembalistky a pedagožky Zuzany Růžičkové (1927-2017) v podání britské autorky a novinářky Wendy Holdenové nás provedou více než půlstoletím života této legendy české klasické hudby. Autorka shromáždila veškeré dostupné informace a rozhovory, které Zuzana Růžičková dávala v průběhu doby, a z vyprávění tak plasticky vyvstává výjimečná osobnost i životní osudy ženy, která za druhé světové války prošla několika koncentračními tábory a zažila nelehká padesátá léta, ale navzdory všem těžkostem se jí spolu s manželem, hudebním skladatelem Viktorem Kalabisem, podařilo svou celoživotní lásku k hudbě spojit s úspěšnou mezinárodní kariérou.
Zuzana Růžičková, Marie Kulijevyčová: Královna cembala
„Kniha Marie Kulijevyčové je věnována – jak napovídá její název – osobnosti české top cembalistky Zuzany Růžičkové. Kdo ale čeká, že je celý text veden po obvyklé životopisné ose, bude překvapen. Biografická složka tvoří pouze pomyslné „entrée“ ke vzpomínkám této výrazné osobnosti našeho hudebního života na úctyhodnou řadu umělců proslulých i leckterému mladšímu čtenáři zcela neznámých. Z miniaturních příběhů (zalitujeme, že nemohly být delší), postřehů a vtipného glosování si lze poskládat zajímavou mozaiku, nahlédnout na dobu, kdy se jednotlivé příběhy odehrávaly, a na určitou hudební generaci autentickýma očima, možná poodhalit leckterý závoj. Obraz doplňuje následný bilancující rozhovor a několik závěrečných osobních, humorně laděných příběhů,“ píše Dina Šnejdarová na stránkách časopisu Harmonie.
Filmy a dokumenty
“Her story sounds like a movie. Now, it is one.” – Anne Midgette, Washington Post
Česko-americký koprodukční dokument sleduje v kontextu historického vývoje střední Evropy životní a tvůrčí osudy naší první dámy cembala – Zuzany Růžičkové. Interpretka a pedagožka, která se svou celoživotní činností zasloužila o renesanci cembala jako sólového hudebního nástroje. Její vyprávění je velmi přímé, osobní a otevřené a popisuje příběh umělkyně židovského původu, která naplno prožila dva totalitní režimy. Je to zároveň příběh ženy, která si přes všechny hrůzy 20. století zachovala víru v lidskost, díky přesvědčení, že hudba naplňuje život nadějí a řádem. (Česká televize)
Rozhovory, články a recenze
„Muziku jsem milovala od narození. Babička byla milovníkem oper, brala nás, děti, na představení. Byla jsem ale hodně nemocná a poměrně pozdě jsem začala s výukou na hudební nástroj. Pamatuju si na Vánoce, kdy jsem hrála druhým rokem na klavír, a moje paní profesorka mi s velkou úctou pod stromeček položila dvě vázané knihy Temperovaného klavíru a řekla mi: ´Tohle jednou budete hrát.´“
Rozhovor se Zuzanou Růžičkovou: „Po návratu z lágrů učitelka klavíru zaplakala, měla jsem úplně zničené ruce. Příběh cembalistky Zuzany Růžičkové-Kalabisové”, Český rozhlas Vltava, 8. 10. 2017
„A čím ještě je film s názvem Zuzana: Music Is Life – vedle sice nepřímého, ale přesto drtivého zobrazení často tak nelidského dění ve dvacátém století – tolik jedinečný a působivý? Je to jasné: užíváním hudby. Hudba zde podkresluje s naprostou samozřejmostí, prostupuje vším, svědectvími i útržky dobových filmových sekvencí, podmalovává, vystupuje na povrch…“
Zlatá Praha: Zuzana Růžičková v soukolí dějin, Petr Veber / Operaplus.cz, 30. 9. 2017
„In other words, Ruzickova was waiting to be astonished. Her story, which is under consideration for various other festivals, television broadcasts and cinematic distribution, is enough to make anyone put down a book, and listen.“
Anne Midgette: A survivor’s life in music, The Washington Post, 19. 5. 2017