Datum
4. – 7. 3. 1947
Premiéra
23. 5. 1947 (večer Pražské konzervatoře), Helena Kubátová (soprán), Viktor Kalabis (klavír)
Vydavatel
Durata
4′
Dedikant
Helena Kubátová
Části
I. To nejsou vlny to rusalek jsou jména (Andante con moto) – II. Když probudí se hlína (Allegro moderato) – III. Ty nevíš táto (Allegro)
Obsazení
S / Pfte

Informace

Kalabise zaujala na těchto verší jejich lyrická křehkost a humor, miróovská hravost dětské fantazie, stručnost sdělení (která ovšem podmínila pro koncertní provádění nevýhodné malé časové plochy písní); také myšlenka rozhovoru chlapce s otcem mu byla blízká.

Dílo navazuje na českou meziválečnou písňovou tvorbu, jak ji autor poznal z rozhlasu a koncertního provozu. Uchopení pohádkově vyprávěcích metafor není impresionistické, nýbrž reálné; dětský (chlapecký) obraz světa má přitom něhu, střízlivý cit i veselou letoru. Zkratovity, náznakový melos prosté, i když intelektuálně kultivované zpěvní deklamace textu na výrazném pozadí harmonicky barevného a velmi pohyblivého klavírního průvodu, ve 2. a 3. písni až brilantního – to byl posluchačem 2. ročníku konzervatoře (ovšem 24letým!) vtipně a vytříbeně aplikovaný příklad pozdněromantické syntézy; příklad, dovedený v moderní české písni 20. až 40. let k nejzajímavějším projevům autory, jako byli K. B. Jirák, J. Křička, V. Petrželka, F. Pícha a Z. Blažek.

Ve studijním úsilí o takovou formulaci hudební řeči, jež by se vzdálila všednosti a opotřebovanosti, se Kalabis orijevil v písních nejpodnětněji ve složce harmonické: snažil se vymanit ji z elementárnosti a sáhl poprvé po funkční víceznačnosti uvolněné a rozšířené tonality, nezapomínaje na formotvornou, tektonickou úlohu harmonie. Když jsem ovšem 40 let po vzniku Poučení synovských prohlížel s autorem jejich rukopis, řekl ke stylové orientaci skladby lapidárně: „Kdybych byl šel touto cesou, dostal bych se na scestí. U nás se tehdy dobře nevědělo, kam se dal vývoj evropské hudby od 20. let.“

(Zdroj: ŠEDA Jaroslav. Viktor Kalabis. Akademie múzických umění, 2016)